//
you're reading...
Clujeni carismatici

Biografie Marius Nicoara

MARIUS NICOARA, LIBERALUL

Marius Nicoară este o apariţie atipică în peisajul clujean: joacă golf,
conduce un Mercedes de colecţie şi fumează ţigări fine.
Dar dincolo de această imagine, se ascunde
un om dedicat rezolvării problemelor administraţiei publice locale.
Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj s-a dovedit a fi un administrator public
eficient, care a atras fonduri judeţene de sute de milioane de euro.

Unul dintre primii liberali
clujeni, Nicoară este şi un om de afaceri prosper, fiind co-acţionar la
Compexit şi unul dintre fondatorii Băncii Transilvania. Cu toate că deţine o
avere de peste zece milioane de euro, el continuă să muncească, de dimineaţa
până seara, la biroul Consiliului Judeţean Cluj.

 

 

UN ORĂŞEAN SUTĂ LA SUTĂ

 

 

Marius Nicoară s-a născut în 19 noiembrie 1958 într-o familie de medici
clujeni.

„Sunt orăşean sută la sută. Părinţii mei, ca şi bunicii, erau medici. Ei
munceau mult, dar ţin minte că, în copilărie, aveau pretenţia ca eu şi fratele
meu geamăn să învăţăm bine la şcoală. Mă înţelegeam destul de bine cu el, ne mai băteam câteodată, dar, de cele
mai multe ori, ne luam partea unul altuia”.

 

Un copil jucăuş

 

„În şcoala generală, eram un copil jucăuş; nici în liceu nu m-am omorât cu
învăţatul, n-am fost nici premiant, dar nici codaş. În schimb, îmi plăcea să
înot şi eram pasionat de automobilism, iar în timpul facultăţii, după ce m-am
maturizat, m-am numărat printre cei mai buni studenţi”.

 

 

TEHNICIAN DENTAR ŞI MECANIC ENERGETIC ŞEF

 

În studenţie, Nicoară se angajează la Direcţia Sanitară pe un post de

tehnician dentar.

„Primul meu loc de muncă a fost la Direcţia Sanitară, în cadrul Atelierului
Judeţean de Întreţinere a Aparaturii Medicale, A.J.I.R.A.M., la Tehnica
Dentară. După absolvirea facultăţii, am plecat la Grupul de Gospodărire
Comunală a Judeţului Cluj, una dintre cele mai mari firme din judeţ, unde am
funcţionat ca mecanic energetic şef”.

 

 

INSTRUCTORUL AUTO ŞI MAREA SA PASIUNE, AUTOMOBILISMUL

 

Mai târziu, pasiunea pentru automobilism îşi spune cuvântul şi tânărul
Nicoară devine instructor auto. „Împreună cu doi, trei prieteni, ne umpleam
timpul liber făcând pe instructorii auto, inclusiv sâmbătă şi duminică, la
şcolile de şoferi. Pe lângă
asta, în acea perioadă, eu eram şi arbitru internaţional de automobilism şi
deţineam funcţia de preşedinte al Comisiei de Competiţie Auto”.

 

PRIMELE AFACERI: BLUGI ŞI BATERII DE CEAS

 

Imediat după Revoluţie, Nicoară începe primele afaceri.

„Împreună cu Dan Palaghian şi Răzvan Rotta, am înfiinţat firma Compexit
prin care, iniţial, am derulat comerţ cu jeanşi şi produse aduse din Turcia. Am
importat şi baterii de ceasuri din Austria, apoi am trecut la aparate
electronice şi electrotehnice. În timp, am pus bazele unei reţele naţionale de
magazine. Am prins o perioadă excelentă pentru comerţ la vremea respectivă
pentru că afacerea Caritasului era în plină glorie, dar după căderea acestuia,
magazinele noastre n-au mai mers aşa de bine, şi încet, încet, le-am
desfiinţat. Deja deveniserăm unii dintre cei mai mari angrosişti de produse
electronice şi electrotehnice pe care le achiziţionam din Austria, unde veneau
via Hamburg din Taiwan şi Coreea”.

 

 

COMPEXIT TRADING

 

„În paralel, am deschis firma Compexit Trading, o firmă auto pe care am
început s-o dezvoltăm, bineînţeles, pentru că automobilismul era un hobby vechi
pe care îl împărtăşeam cu Dan Palaghian, partenerul meu de afaceri”.

 

Povestea fondării Băncii Transilvania

 

„Între timp, am început să ne ocupăm de înfiinţarea Băncii Transilvania,
motiv pentru care l-am adus pe fratele meu la conducerea firmei Compexit
Trading. Am fondat această bancă împreună cu mai mulţi oameni de afaceri din
Cluj, printre care şi domnul Horia Ciorcilă. Ideea de a pune bazele unei bănci
era conturată de mult, aveam şi o reţea de case de schimb valutar, Cambio se
numea, pe scheletul căreia intenţionam să construim banca. Dar acest lucru nu a
fost posibil, astfel încât banca a avut o evoluţie independentă de Cambio. Foarte mulţi investitori au crezut în
acest proiect bancar, unii dintre ei din alte oraşe, şi ni s-au alăturat”.

 

 

O REŢETĂ VERIFICATĂ

 

„Până la urmă, am renunţat la firma de electronice, am făcut şi o încercare
de a comercializa produse textile, dar nu a prea mers. Pentru că nu am avut
timp să ne ocupăm de ea, am angajat pe cineva să o conducă, dar am constat că,
de firmele de care te ocupi, merg, dar dacă îi pui pe alţii să ţi le conducă,
reţeta nu-i sigură”.

 

PRIMA LISTĂ DE LIBERALI SCRISĂ CU CREION CHIMIC

 

La câteva zile după Revoluţie, Marius Nicoară devine membru al Partidului
Naţional Liberal.

„Am intrat în politică imediat după Revoluţie, în ziua de 7 ianuarie 1990.
Eram trecut al şaptelea pe lista întocmită cu creionul chimic de un doctor
clujean, care aduna simpatizanţii P.N.L. În câteva luni, am preluat funcţia de
preşedinte al tineretului liberal, în acelaşi timp fiind şi membru în
conducerea judeţeană. În anul 2001, la insistenţele colegilor, am candidat
pentru funcţia de preşedinte al Biroului Judeţean şi am câştigat-o. Imediat
după aceea, am intrat şi în Biroul Naţional de Conducere”.

 

Nicoară este preşedintele P.N.L. Cluj din anul 2001, iar în 2004, devine
preşedinte al Consiliului Judeţean.

FĂRĂ DECONTURI ŞI TELEFON DE SEVICIU

Nicoară este un funcţionar public neobişnuit: refuză telefonul de serviciu
şi decontarea benzinei şi a altor cheltuieli făcute în interes public. În
schimb, îşi foloseşte maşina personală în interes profesional, o limuzină
Mercedes de colecţie.

 

PROIECTE ŞI FONDURI

 

Atragerea de fonduri pentru infrastructura judeţeană este una dintre marile
realizări ale preşedintelui Consiliului Judeţean clujean.

“Nu ştiu exact câţi bani au venit în judeţul Cluj în
ultimii trei ani. În primul an, socoteam, adunam, apoi am pierdut şirul. Sunt,
în primul rând, investiţiile mari: Nokia, cu două sute de milioane de euro,
Emmerson, cu circa optzeci de milioane de euro, firmele din parcul TETAROM I,
toate în jur de o sută cinzeci de milioane de euro, la care se aduagă fondurile
guvernamentale, proiecte şi programe, alte sute de milioane de lei. Bani pentru infrastructură,
pentru apă, pentru şcoli, biserici sau cămine culturale. Dar şi cheltuielile
sunt mari. Bătrânii şi copiii din sistemul de protecţie socială înghit peste o
treime din bugetul nostru, adică aproape zece milioane de euro, instituţiile de
cultură – alte aproape două miloane de euro.”

 

„MAI MULT DECÂT POLITICIAN, SUNT ADMINISTRATOR PUBLIC”

 

„De fapt, eu sunt politician mai mult în sensul de administrator public.
Oricum, nu ştiu dacă sunt un politician foarte eficient, dar cu certitudine am
dovedit că sunt mai pragmatic decât alţii. Am reuşit să valorific multe patrimonii, de
exemplu cele şapte hectare din zona Casei
Tineretului, unde se construieşte Iulius Mall, teren de pe care
Consiliul Judeţean va încasa, de acum încolo, un milion de euro anual. Lucrăm
şi la proiectul parkingului de la Leon Danielo, de pe care vom lua 400.000 de euro
anual. Cu această zonă de parcare am rezolvat o mare problemă a oraşului,
pentru că traficul din zona respectivă era permanent blocat din cauza numărului
mare de maşini”.

 

Deşi e perceput ca lider politic şi om de afaceri, Mariu
Nicoară preferă să vorbească despre “job-ul” actual, cel de preşedinte al
Consiliului Judeţean Cluj. Nu face politică la birou, iar pentru afaceri… nu
mai este timp pentru că acum gestionează afacerile publice în interes
comunitar.

 

ÎNTRE AFACERI ŞI POLITICĂ

 

Nicoară este unul dintre puţinii oameni de afaceri care s-au implicat în
politică şi unul dintre şi mai puţinii antreprenori care s-au dovedit
politicieni eficienţi. De fapt, care este diferenţa dintre aceste două domenii?

„În mediul de afaceri, când îţi dai cuvântul şi ai strâns palma, trebuie să
respecţi ce ai semnat, dar în zona politică, din păcate, această regulă nu prea
are trecere”.

 

O MAŞINĂ DE SUFLET

“De la o maşină
îmi doresc să aibă confort şi stabilitate maximă. Maşina asta e mai sigură
decât un Volvo”. El şi-a achiziţionat recent un Mercede S 350 direct din
Germania, în valoare de 68.000 de euro. Inspirat de modelul Maybach, noul
S-Klasse de la Mercedes depăşeşte cinci metri lungime şi este dotată cu un
ecran GPS.

În opinia sa, Mercedes S 350 e maşina perfectă. “Eu sunt
“mercedesist” de când mă ştiu, am fost primul care am adus un Mercedes 190 E pe
străzile Clujului”. Momentan, visează la un Wolkswagen de colecţie din timpul
celui de-al doilea Război Mondial. Cu toate acestea, din întreaga sa colecţie
de maşini, cea mai dragă îi este “prima, o Dacia 1100, primită cadou de nuntă
de la socrul meu”.

 

GOLFUL

 

Nicoară este un mare jucător de golf. Când are timp liber, practică cu
plăcere acest sport, unul dintre cei mai serioşi parteneri de golf fiind fiica
lui de doisprezece ani.

„Am foarte puţin timp liber şi atunci joc golf. Din păcate, nu prea mai am
când să stau cu fetele, le mai duc, uneori, în excursii. Cu fiica mea cea mică
joc golf. Cea mare împlineşte nouăsprezece ani în august şi e foarte ocupată
pentru că se pregăteşte pentru admiterea la Facultatea de Stomatologie”.

 

 

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

