//
you're reading...
Scrisori din razboi

Scrisorile bunicului

În timpul celui de-al doilea război mondial, bunicul meu a petrecut doi ani într-un lagăr de muncă forțată la Szeged. De acolo, a fost mutat la Odessa, în Ucraina. Cu puțin timp înainte de a pleca la război, s-a căsătorit cu bunica, Lucreția, mama tatălui meu. Teodor era orfan și a fost crescut de suflet de un unchi. Lucretia avea multi frati si surori, de aceea a plecat la Bucuresti, unde a muncit cativa ani, camerista la hotelul Opera, celebru in perioada interbelica.

În aceste pagini, încerc să redau istoria unei iubiri trăite în frânturi de cuvinte, așternute pe cărți poștale cu un ciot de creion. Bunicul și bunica mea erau tineri și frumoși, dar prinși în ițele unui război pe care nu l-au dorit și care le-a pus la grea încercare viețile și sentimentele. A fost o iubire trăită în absență, cu sudoare și umilință. Lipsit de hrană și odihnă, Teodor, bunicul meu, a reușit miracolul de a supraviețui, găsind forța necesară în dorinta de a se intoarce acasa la tânăra lui soție.

Într-o vacanță de vară, acum câțiva ani, cotrobăiam în sertarele mobilei vechi din casa bunicilor și am descoperit niște cărți poștale îngălbenite, acoperite cu un scris ilizibil, dar misterios. Ștampila poștei ungurești era datată 1943-1945, iar semnătura era a bunicului. Toată vara aceea, am descifrat textul
scrisorilor, pe o masă de lemn șubredă, afară, în curte. De aici s-a născut o adevărată poveste, aproape incredibilă pentru mine, a iubirii dintre bunicii mei, pe care mi-I amintesc bătrâni și munciți, dar ale căror chipuri tinere încerc să le reconstitui prin această călătorie în timp.

tanara Lucretia la Bucuresti

tanarul Teodor inaintea razboiului

clujeni in capitala anilor ’30

clujeni la munca in Bucuresti 1934

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

