//
you're reading...
Literatura

24 de copaci si o banca

Schita caragialiana

24 de copaci si o bancă

Chiar dacă titlul vă sugerează un colț de parc umbros, eu vă spun altă poveste. O dată pe lună, primeam o scrisorică de două pagini, din partea unei instituții financiare, care începea așa: Conform studiilor, pentru obținerea unei tone de hârtie de imprimantă, sunt sacrificați 24 de copaci. Extrasele de cont pe suport hârtie generează un consum semnificativ al acestei resurse. Mai departe, mi se sugerează să solicit alte tipuri de servicii de informare, pentru că trăim în era comunicării electronice. Gata cu textul, emoționant de altfel. Ce spun cifrele? Fonduri proprii: 0,00 EUR. Limită de credit: 0,00 EUR. Credit neutilizat: 0,00 EUR. Depășire limită: 0,10 EUR. Total disponibil: 0,00 EUR.  Pentru a-mi oferi aceste informatii, instituția folosea 2 coli de hârtie de imprimantă pe lună (poate 44-45 de grame dintr-un copac – mai mult sau mai puțin) prin poștă.

Copacii? am sărit în sus imediat. A doua zi, m-am dus urgent la ei să clarific problema și să închid contul. Cu toate acestea, ce legătură ar putea exista între pădure, copaci și conturi bancare? Grăbită nevoie mare, alarmată și cu inima îndoită de soarta bieților copaci, mă deplasez la sediul băncii. Doamnă, dacă vă preocupă soarta copacilor, am zis eu, cu bună intenție, de ce nu anunțați clienții telefonic? În fiecare dimineață la ora 6, sunați clientul și anunțați: Bună dimineața! Aveți 0,00 EUR în cont. O zi bună și nu uitați de copaci! Clientii somnoroși primesc deșteptarea, iar ecologiștii ar fi fericiți că a început campania națională de reîmpădurire a pământului patriei cu sprijinul și din inițiativa instituțiilor bancare.

Operatoarea zâmbește. Eu continui: vreau să închid contul. Cât vă datorez? 10 cenți? Da, aaaaaaaaaa ba nu, aveți de plătit mai mult! Cât? 15 EURO. 15 EURO??? fac eu ochii cât cepele. Da de unde până unde? Păi taxe administrare cont. Ce ați administrat, dacă am 0 lei, zic eu? Da, dar taxe pentru card…N-am efectuat nici o operațiune, n-aveam cum, nu erau bani acolo. Am plătit 15 EURO și am închis contul, bineînțeles după ce am făcut scandal, le-am spus de la obraz că ajung eu acasă și bag cardurile în shaker. Mă rog, am mai zis și alte chestii trecând de la un ghișeu la altul, dintr-o parte într-alta, să completez tot felul de cereri și hârțoage.

Morala: banca stoarce bani și din piatră seacă. Dacă din o, oo EUR a scos 15, mă întreb, trăznită de admirație, cât scot din mai mulți bani? E și acesta unul din misterele blagiene, pentru că, într-adevăr, doar marii poeți te făceau să simți fiorul emoției scriind despre copaci, de la plopii și teii lui Eminescu, la cei ai lui Blaga și ai lui Nichita.

 

 

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

