//
you're reading...
Tineri politicieni clujeni

Interviu Bildea Ioan PNL

BILDEA IOAN – PNL

Misiunea opoziției este să sancționeze derapajele puterii, să le dezbată public, să analizeze soluțiile propuse de cei de la guvernare și să ofere, la rândul ei, soluții eficiente. Momentan, la Cluj, opoziția este reprezentată de un singur partid, PNL. Pentru că PSD a renunțat să mai facă opoziție, sarcina este cu atât mai dificilă pentru noi. E o problemă destul de gravă deoarece, după patru ani de dezvoltare economică fără precedent, într-un an și jumătate, Clujul a regresat. Somajul a crescut de șase ori, au dispărut investitorii, se fac deturnări de fonduri.

I1. Modele politice

Nu sunt adeptul modelelor in politica. Reușita unui om politic ține mult de aportul partidului, de contextul istoric, economic și social. Din punctul meu de vedere, un om politic ar trebui să fie interesat de performanțe, de modul in care reușește să rezolve problemele oamenilor. Dacă nu poate face asta, rămâne un oportunist care folosește această poziție pentru a atinge obiective personale sau interese de grup. Oameni politici sunt toti cei care fac politică sau sunt membri ai unui partid, dar adevărații politicieni sunt cei care își impun proiectele politice insuflate de alegători. Aș vrea să cred că am și eu credința și convingerea politică să rezist, așa cum au făcut-o alți liberali celebri – fam. Brătianu care a trecut prin momente grele înainte de comuniști pentru a-și susține un crez, o motivație, o idee politică. Când sacrifici tot, chiar și viața, doar pentru a rămâne consecvent ideilor tale, poate că poți fi numit un model politic.

I2. Capitala

În anii 2000-2004, Clujul a fost reprezentat la Bucuresti de trei miniștri importanți, într-o perioadă care nu seamănă cu criza financiară și debusolarea politică de acum. În acel moment, Clujul a contat in decizia politică. De ceva vreme, suntem defavorizați constant, nu știu dacă și intenționat. Ni s-au promis străzi, centuri ocolitoare, locuri de muncă, investiții de anvergură în oraș, continuarea lucrării la autostradă. În momentul actual, se inaugurează doar investiții începute de celelalte administrații, în special guvernul liberal Tăriceanu. Șoseaua de centură Gherla, salina din Turda, centura ocolitoare Vâlcele-Apahida. Acest oraș are ocazia să conteze acum, dar nu fructifică, pe cât de mult mi-aș dori eu, avantajele pe care le are în guvernarea centrală.

I2. Clujeni în capitală

Actualii seniori politici din peisajul politic general s-au format în sistemul politic ceaușist, vin dintr-o altă realitate, lucrul acesta s-a văzut în modul în care au luat decizii. Au fost lideri si membri ai UTCN. Tineri clujeni capabili să facă performanță politică la nivel național sunt foarte puțini. Să vedem: în interiorul PSD-ului lucrurile sunt clare, dacă nu ai girul seniorilor, n-ai nici o șansă să faci politică. În interiorul PD-ului, dacă n-ai rude, dacă nu faci parte dintr-un grup de interese sau dintr-o aripă internă, nu reușești să urci până în vârf. Unii favoriti fac politică la nivel mare și nimeni nu-i cunoaște. Nimeni n-a auzit de europarlamentarul x pana cand a agresat o fată intr-un club de noapte, iar din acel moment a devenit celebru. Deci nu văd nici la nivel de PD sau PSD viitori lideri, oameni care să ducă  lucrurile atât de departe. UDMR a reușit să ia parte la toate guvernele și a impus o serie de tineri în mod discret, care din acest motiv nu au devenit foarte vizibili și probabil nu si-au urmat proiectele politice in totalitate asa cum ar fi dorit.

Eu nu vreau să fac pasul la nivel național, intenționez să urmez o carieră politică la nivel local, pasul spre capitală l-aș face doar atunci când aș fi convins că fac față acolo. Nu aș căra servieta nimănui doar ca să mă salute ceilalți ”să trăiți, domnu șef”. Nu. Poate, peste 10-15 ani voi fi suficient de bine pregătit. Reușita în capitală ține mult de noroc, de oamenii de la care înveți, de conjunctura politică, de influența partidului la nivel local și central.

Societatea

Modelarea mentalității publice cere timp și un nivel de trai
acceptabil. În momentul în care oamenii trăiesc mai bine, văd lucrurile cu alți
ochi, încep să înțeleagă rostul societății, al instituțiilor publice și
private. Deocamdată, după 20 de ani de regim postcomunist, mai mult de jumătate
din populație se zbate la limita supraviețuirii. Mentalul public e un concept
greu de definit. În situații deosebite se schimbă modul de gândire, dar nu cred
că cineva și-ar permite să aplice societății șocuri financiare, sociale și politice
puternice doar pentru a modifica perspectivele. Nu poți să impui oamenilor să
acționeze acum într-un mod care lor li se pare aberant sau nepotrivit.

Experiența personală

Activez în politică de șapte ani, mi-am dorit să mă implic
de când am fost în liceu, în acest sens m-a influențat mult cartea Arhipelagul Gulag. În tot acest timp, am
realizat că există două categorii de oameni politici – cei de hârtie și cei
eficienți. Eu am vrut să fiu dintre aceia care reușesc să schimbe în bine
situația comunității din care fac parte. Am activat la nivel de tineret, am
deținut și câteva funcții. Înarmat cu voință politică, o cheie esențială în
actul decizional, am coagulat un nucleu de aderenți animați de aceleași
principii. Împreună, am gândit și am impus o serie de proiecte; primul a fost Viceprimar pentru o zi, derulat împreună cu elevii liceelor clujene, de la care am adunat idei legate de felul în care
ei ar proceda dacă ar fi în poziția de viceprimar. Am selectat toate
propunerile și reacțiile lor, cele mai interesante au fost premiate, iar unele
au fost aplicate ca soluții viabile la problemele locale.

M-am implicat în organizarea de dezbateri și seminarii de
pregătire internă, în cadrul cărora am învățat de la specialiștii noștri cum se
face politică. Scopul a fost să ne armonizăm opiniile, să depășim eventualele
divergențe între lideri. Am participat la campaniile politice din ultimii trei
ani, unde activitatea organizației de tineret a fost foarte activă prin
împărțirea de afișe, distribuirea de materiale electorale în municipiu și
județ, coordonarea activității la nivelul sălilor de votare, campaniile de
call-center. Din octombrie 2009 am preluat organizația de tineret municipală și
relația acesteia cu mass-media pe a căror canale am abordat o mulțime de
probleme cu care se confruntă momentan orașul. Am învățat să acționăm ca lideri
ai opoziției dezbătând aceste subiecte în cadrul conferințelor și comunicatelor
de presă. Ne-am făcut auziți pe marginea subiectelor pe care le-am abordat. Au
fost reacții din partea primăriei, a consiliului județean și a unor lideri
centrali.

Nu ne oprim aici, vrem să mergem și mai departe, Clujul se confruntă
cu o mulțime de probleme acum, la care, în mod regretabil, primăria nu are
soluții sau nu vrea să le impună. Probabil e dependentă de clientela politică
sau se consideră destul de puternică prin reprezentarea de peste 60% pe care o are
în consiliul local. Au suficiente argumente pe care le invoca pentru a
justifica ineficiența în rezolvarea problemelor reale ale comunității. Am fost
atacați dur de ei în momentul în care am abordat chestiunea legată de situația
stranie a regiilor de stat administrate de consiliul județean. Ne-au atacat
prin intermediul comunicatelor, în care au încercat să minimalizeze impactul
sau să ne subestimeze. Nu ne-am simțit direct afectați, e stilul lor de lucru,
devin agresivi atunci când cineva are curajul să le arate că lucrurile stau
altfel decât încearcă ei să le prezinte. Reacția lor ne-a motivat pentru că am
văzut că am reușit să le atragem atenția asupra unei probleme pe care ei voiau
să o mușamalizeze.

Încercăm să fim în ton cu subiectele zilei, să găsim
probleme reale care se pot rezolva simplu, să le facem vizibile publicului.
Aceasta este misiunea opoziției: să sancționeze derapajele puterii, să le
aducem în atenția celor care astăzi dețin puterea, să le dezbată public, să
analizeze soluțiile cu care vin cei de la guvernare și să ofere, la rândul ei,
alte soluții. Cu toate acestea, acum, la Cluj, opoziția este reprezentată de un
singur partid, PNL. Pentru că PSD a renunțat să mai facă opoziție, sarcina este
cu atât mai dificilă pentur liderii partidului liberal cluj. Nu cred că asta
reprezintă un atuu, e o problemă destul de gravă. S-ar putea să ne trezim
într-o situație tristă, fără ieșire, în care să fie prea târziu să mai facem
pași înapoi. După patru ani de dezvoltare economică fără precedent, într-un an
jumate am ajuns în situația de acum 10-15 ani. E cumplit. Șomajul a crescut de
6 ori într-un singur an, au dispărut investitorii, se fac deturnări de fonduri.
Să spui că vrei să acoperi găurile din asfaltul turnat acum doi ani de zile cu
o sumă de patru ori mai mare față de cea cu care ai făcut drumurile, mie mi se
pare ciudat.

Faptul că acum 2 ani au promis cetățenilor că, dacă vor
ajunge la guvernare, vor rezolva problema colectării gunoiului menajer la nivel
de județ în cel mai scurt timp posibil și nu s-au ținut de cuvânt, mi se pare
lipsă de bun-simț. Există și probleme legate de parcări – lipsesc cu
desăvârșire. Angajații primăriei beneficiază de reduceri substanțiale în
spațiile de parcare, în timp ce clujeanul de rând plătește amenzi enorme.
Sistemul de transport în comun e sufocat – ne-au promis investiții într-un
sistem de ticketing, parc de mașini noi și după 2009 ne-am ales de fapt cu
mașini second-hand rulate câte 200-300.000 de km în Franța vândute în România la
preț de autobuze noi.

 

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

